Menu
ZŠ a MŠ Krchleby
okres Kutná Hora

Co Vašim dětem nabízíme?

Naší MISÍ je škola jako místo, kde vzdělávání děti baví.

Naší VIZÍ je být školou, kde si svůj pocit úspěchu zažije každé dítě. A současně být školou, jejíž žáci na základě ve škole získaných znalostí a dovedností umí řešit problémy běžného života.

Uplatňujeme takové metody a formy výuky, které vedou žáky k dosažení klíčových kompetencí k učení, k řešení problémů, komunikativních, sociálních a personálních, občanských, pracovních i digitálních, a to tak, že naši žáci:

  • jsou schopni týmové spolupráce a vyvážené komunikace
  • jsou samostatní při plnění zadaných úkolů
  • učí se přijímat zodpovědnost za své jednání
  • se vzdělávají v prostředí blízkém rodinnému s vysoce individuálním přístupem
  • využívají individuální podporu, mají-li specifické výukové potřeby
  • jsou motivováni k osobními rozvoji a uplatnění svého talentu

Uvedený výčet není (ani nemá být) vyčerpávající, ale stručně se snaží vystihnout směřování školy, její MISI a VIZI, tedy hlavní cíle.

Výchovné a vzdělávací strategie

Podle RVP ZV základní vzdělávání na 1. stupni usnadňuje svým pojetím přechod žáků z předškolního vzdělávání a rodinné péče do povinného, pravidelného a systematického vzdělávání. Je založeno na poznávání, respektování a rozvíjení individuálních potřeb, možností a zájmů každého žáka (včetně žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, žáků nadaných a mimořádně nadaných).

Rozvoji nadaných žáků se věnujeme cíleně a intenzivně. Nadané žáky umíme rozpoznat a co je důležité, umíme s nimi pracovat, podpořit a rozvíjet je, pokud sami chtějí. Učivo diferencujeme a nabízíme v různých úrovních. V tomto případě je souběžné vzdělávání více ročníků v jedné třídě výhodou, i když tento systém si své kritiky jistě najde. Přijďte se k nám přesvědčit na vlastní oči a zeptat se přímo našich žáků!

Od školního roku 2025/2026 budeme vyučovat anglický jazyk již od 1. ročníku. Již v aktuálním školním roce je ve výuce přítomen rodilý mluvčí (Angličan, frekvence 1x za 2 týdny) a žáci jeho přítomnost oceňují a plně využívají. V této aktivitě budeme pokračovat i v budoucnu.

Podporujeme tělesnou zdatnost navýšením počtu hodin tělesné výchovy a praktikujeme „přestávku v pohybu“ – pohyb na čerstvém vzduchu zejména o velké přestávce (za příznivého počasí).

Vzdělávání žáků hodnotíme převážně sumativně, tedy známkami, ale již nyní zařazujeme prvky formativního hodnocení a opuštění klasického známkování intenzivně diskutujeme a plánujeme.

Pracujeme se školním informačním systémem Škola OnLine, který nabízí okamžitý přehled o rozvrhu, školních akcích, hodnocení vzdělávání a chování, úkolech atd., a to zejména tehdy, jste-li nakloněni využití mobilní aplikace, což doporučujeme.

Naše metody výuky – kombinace klasických a aktivizujících

Při výuce uplatňujeme jak klasické metody (např. vyprávění, vysvětlování, práce s textem, rozhovor, předvádění a pozorování, instruktáž, manipulování a experimentování), tak metody aktivizující (diskusní, heuristické, situační, inscenační metody, didaktické hry, práce s textem, mentální mapování, skupinové metody).

Aktivizace žáků znamená zaměření na rozvoj osobnosti, na růst kompetencí. Optimálně zapojovat žáky do aktivní účasti ve výuce je pro učitele náročné, protože aktivitu nelze vyvolat direktivními zásahy a pokyny, ale je třeba hledat možnosti, jak žáky podněcovat, inspirovat, motivovat a citlivě usměrňovat k hledání jejich vlastní cesty žádoucím směrem. Je třeba také počítat s tím, že i aktivizující metody mají své limity a úskalí, neměly by vést k nezávaznému hraní, jak se obávají někteří kritici. Vhodným řešením se proto jeví využít i všech osvědčených metod a postupů a propojovat je s metodami aktivizujícími.

V roce 2023 jsme společně vymysleli logo školy, náš symbol. Je to čtyřlístek - všeobecně užívaný symbol štěstí. Pro nás neznamená jen to, že si přejeme šťastnou školu a v ní šťastné žáky. Jeho čtyři lístky symbolizují čtyři součásti školy, současně pastelka jako jeden z lístků značí přítomnost dětí a jejich tvořivost, hravost.

Založili jsme školní parlament (ve školním roce 2023/2024) s cílem nabídnout našim žákům možný způsob, jak se podělit o radosti i starosti školního života, jak se podílet na úspěchu školy, mít možnost zeptat se na to, co je zajímá a vyjádřit svůj názor. Vše slušně, zodpovědně, ohleduplně. 

Součástí učebního plánu je od školního roku 2023/2024 vyučovací předmět Etická výchova, pro jehož zařazení do výuky hovořil zejména fakt, že Etická výchova jako doplňující vzdělávací obor plně vystihuje zaměření školy a vede žáky především:

  • k navázání a udržování uspokojivých vztahů
  • k vytvoření si pravdivé představy o sobě samém
  • k tvořivému řešení každodenních problémů
  • k formulaci svých názorů a postojů na základě vlastního úsudku s využitím poznatků z diskuse s druhými
  • ke kritickému vnímání vlivu vzorů při vytváření vlastního světonázoru
  • k pochopení základních environmentálních a ekologických problémů a souvislostí moderního světa

 

 

 

Projekty a partneři